Wednesday, January 27, 2010

:: Migraine ::

Nama : Migraine

Kategori : Rohani

Pengenalan : Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan.

Punca : Migraine merupakan sakit kepala yang berulang-ulang disebabkan oleh sesuatu sebab.
Trigger factor (faktor penyebab) migraine berkemungkinan faktor hormon seperti ketika datang haid, mengamalkan pil perancang, faktor persekitaran seperti suhu yang terlalu panas atau sejuk, cahaya terlalu terang atau bunyi yang terlalu bising, faktor stress seperti kurang tidur, tension, banyak memikir dll.,
faktor pemakanan seperti makanan masam (jeruk, buahan sitrus), makanan berperisa/perasa/pengawet/pewarna tiruan (ajinomoto, maggi mee), makanan mempunyai xanthine (cokelat), makanan tenusu (keju, susu), minuman berkafein (kopi, nescafe, coca-cola), makanan yang unik untuk individu (pulut, mee kuning, durian, buah pala) dll.
Untuk mengelakkan migraine, faktor penyebab perlulah dikenalpasti dan dielakkan.
Anda dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca sakit kepala selain dari di atas.

Jenis-jenis atau Punca Penyakit : Migraine juga ialah sejenis penyakit keturunan. Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yg lebih tinggi daripada lelaki.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kata org..sakit itu penghapus dosa..huhuhu..saat migrin menyerang mmg sgt sakit..kesakitan yg x dapat di luah dengan kata2..hanya Tuhan jer yg tahu ape yg aku rasa di saat itu..seingat aku sejak form 5 ag aku mula sedar kepala aku selalu sgt sakit..sampai la di form 6 aku pengsan gara2 menahan rasa sakit kepala yang amat sangat..then aku dibawa ke hospital dan tika itu la aku diberi suntikan..aduhhhh..bisa di kenang sampi sekarang..huhu..doktor ensem itu ckp aku ada migrin.."sila wat pemeriksaan lanjut di kuantan ye dik"..kata doktor ensem tu..hehehe..sampai sekarang aku x penah wat pemeriksaan tuh..
sakitku berlarutan sehingga aku masuk U..dan sampai sekarang..saat migrin datang menyerang aku x boleh wat ape2 keje pun..riak muka turut berubah..namun aku selalu cuba melawan sakit itu..aku kuatkan jua diri..sampai la ke titik akhir kudrat...aku tidak mampu lagi tertahan kesakitan yang amat sangat..seperti ada batu yang dihempap atas kepala..rasa nk muntah...pandangan mata jadi samar..urat mata mencengkam..sakit giler la..
migrin aku mula teruk semasa aku masih study di U..tiap kali aku migrin..aku memg x ingat aper..yg aku tau..kepala aku sangat sakit..aku akan wat aper saje di luar kawal..plg teruk aku x rasa sakit pun bila hentak pala ke dinding ke..tarik rambut sekuat hati..oh...deritanye...sure aku skip kelas sok harinye..dan bila da ok..wahh..bengkak sana sni kulit kepala..hahaha..nk sikat rambut pun sakit..tu la..padan muka aku jugak..aku x suke makan ubat bila sakit..kwn2 la yg paksa aku makan ubat..hehe..ngah sakit2 degil lagi..mane x kne marah..huhu..
TERIMA KASIH untuk kawan2 yg selalu ada ngan aku tika aku sedang derita melawan migrin..huaahuaa..dan semakin hari...aku ingat aku da sihat...tp sejak dua menjak nih..da dtg lik...huhuhu..sangat kerap..huhu..
aku x ingat ape yg berlaku semalam..yang aku tau..tetibe aku rasa kepala aku sgt berat..sgt sakit..diketuk2nye kepala..dihentak2..aduh..sakitnye saat tuh..oh tuhan kurangkan deritaku ini..sesungguhnya ini dugaan buatku..aku terima..aku redha..berikan aku kekuatan melawannya..
aku sememangnya tidak suke ada org lain ketika migrinku merinduiku..huhu..klu aku sakit kepala..aku lebih selesa bersendirian..biar aku sendiri..aku x nak mereka di sekelilingku risau dan bimbang..dan kebiasaannya migrin dtg pd waktu malam..aku x nak menyusahkan org lain...aku bisa sendiri melawannya..aku tau mereka x sanggup melihat aku tika aku sedang melwan migrin ni..aku x nk nyusahkan sesiapa...maafkan aku semua..
dan untuk kamu..no need to worry..aku bisa menghadapinya sendiri..aku okey2 aje..x perlu gundah gulanakan hatimu itu..x perlu la...nway thanx 4 the concern..ada yg lebih memerlukan perhatianmu...
InsyaALLAH...aku masih boleh bertahan..Allah bersamaku..
dan....air mata terus mengalir..
sedar2..da pagi...




2 comments:

Anonymous said...

haha..thanks a lot..sy jg slalu rase skit kpala bhgn kiri..tp nak jupe dktr pkra yg amat mnakut kn sy...sy rela mnahan skit b'bnding mngetahui pnyakit sbnr sya...mngalami skit kpla mmg susa nak stdy..skit kpla sy slalu dtg bile pk bnyk sngt n wk2 exam..huhu skit giler..than jew tau..kdng2 nak ngis..nak bg tau mak..tp malang sekali mak da x ad...sdry asew ati..

Anonymous said...

kalau ad ap2 cite or mklumat ttg cara mngatasi skit kpla or migran ur can inform me through my email or facebook...salam rmhdan..